A 2008-as gazdasági világválságot követően a brit királynő feltette a kellemetlen kérdést az összesereglett, részben Nobel-díjas vezető közgazdászoknak: „hogy lehet, hogy ennyi okos tudós nem volt képes megjósolni a válságot?” A lesütött szemű közgazdászok többsége beismerte: a szakma válságban van. A főáramú közgazdaságtani paradigma a társadalmi valóság szempontjából inadekváttá vált. Vajon milyen utat tett meg a közgazdaságtan azóta? Sikerült-e a társadalmi valóság szempontjából relevánsabbá tenni? Plurálisabb lett-e? Képes-e olyan tudományos alapokat kínálni, melyek lehetővé teszik a hosszabb távon is fenntartható, morálisan indokolható gazdaságpolitikát? Tud-e választ adni olyan kihívásokra, mint a klímaválság, a brutális nemzetközi és nemzeten belüli egyenlőtlenségek vagy az adósságválság? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ a legújabb Replika-számban.
A makroökonómia 2008 utáni újragondolásáról szóló tanulmány ismerteti a főáramú neoklasszikus iskola válságát, illetve a heterodox iskolák alternatív makroökonómiáit. A növekedés problémájával foglalkozó írásunk azt a nyilvánvaló kérdést járja körül, hogy képes és hajlandó-e a közgazdaság-tudomány kezelni azt a kihívást, amely a véges erőforrású világunk és a végtelen, sőt exponenciálisan gyorsuló növekedés jelenlegi logikája között feszül. A fejlődés-gazdaságtannal foglalkozó rész bemutatja, hogy a különböző iskolák gazdasági fejlődésről szóló elméletei nem közeledtek egymáshoz, sokkal inkább párhuzamos valóságokként haladnak el egymás mellett. Végül az Intencionalitás és a közgazdaságtan tárgya című tanulmány magasabb absztrakciós szintre emeli az elemzést: a közgazdaság-tudomány alapvető ontológiai beágyazottságának kérdését feszegeti, megkérdőjelezve a főáramú közgazdaságtan azon autonarratíváját, mely szerint a természettudományokhoz hasonlatos lenne, illetve a létező valóság objektív leírását adná.
A beszélgetés résztvevői:
• Antal Miklós tudományos főmunkatárs, MTA-ELTE Lendület Új Vízió Kutatócsoport
• Róna Péter egyetemi tanár, Blackfriars Hall, University of Oxford, Egyesült Királyság
• Pogátsa Zoltán habilitált egyetemi docens, Soproni Egyetem