Előmenetel és autonómia

A szabadegyetem akadémiai autonómiáról szóló szekciója Demeter Márton társadalomtudós munkássága alapján reflektál a hazai tudományos előmenetel visszásságaira a globális tudástermelés egyenlőtlenségeinek viszonyrendszerében. Demeter meglátása szerint régiónk társadalomtudományos működésmódját egy sajátos és rendkívül komplex erőtérként írhatjuk le, amelyet a félperifériás meghatározottságunkból adódó dinamikák és a path dependency által ránk szabott belső korlátok és romlottságok működtetik. Térségünk s benne Magyarország relatív késéssel csatlakozott a társadalomtudományok globalizálódásához, így a világrendszer szintű értékelését már olyan szabályok alapján határozzák meg, melyek kialakítására semmiféle befolyásunk nem volt. Specifikusan, a tudományos teljesítmény mérésének kvalitatív elemeket is tartalmazó, de alapvetően kvantitatív módszereivel kapcsolatban nem rendelkezünk társadalmi tradícióval, ezek bevezetése nem illeszkedik szervesen regionális hagyományainkba. Mint arra számos empirikus kutatás és anekdotikus tapasztalat is rávilágít: az európainak vagy nemzetközinek tekinthető tudományértékelő rendszerek bevezetése a hazai akadémiai élet szinte valamennyi területén csupán olyan formális pajzsként működik, mellyel az akadémiai elitbe kívülről belépni szándékozók ellen lehet védekezni. Ugyanakkor nem vagy sokkal kisebb súllyal alkalmazzák a tudományos „elit” teljesítményének, illetve az általuk patronáltak ellenőrzésére, így a frissen bevezetett keretrendszerek az akadémiai élet valamennyi területén megkerülhetők, hovatovább megkerülendők. Így alakul ki az a sajátos helyzet, hogy a belső körökre és a külső emberekre gyökeresen eltérő mércéket alkalmazhatnak a döntési pozícióban lévő ágensek. A szekcióban a problémák feltárása mellett arra is kísérletet teszünk, hogy lehetséges beavatkozásokat, megoldásokat derítsünk fel, melyek segítségével mindkét fronton – a világrendszer szintű hátrányok csökkentése, illetve a hazai informalitások erejének visszavágása – fejleszteni lehet a hazai társadalomtudományok meritokratikus működését.

A beszélgetés résztvevői:
• Demeter Márton kommunikációkutató; szociológus, egyetemi docens,
Nemzeti Közszolgálati Egyetem
• Fáber Ágoston szociológus, a Replika szerkesztője
• Havas Ádám szociológus, a Milestone Institute oktatója, a Replika szerkesztője