A Replika tematikus blokkjai közül több is egymásra épült, szorosan egymáshoz kapcsolódott már a kilencvenes évektől kezdődően, így szinte teljes egyetemi kurzusok számára tudott tananyagot szolgáltatni. A fogyasztás jelenségének szociológiai, kultúrtörténeti és kulturális antropológiai kutatása, elmélettörténeti jelentőségének bemutatása egyike volt ezeknek a visszatérő témáknak. A kilencvenes években
a fogyasztáskutatás tematizálása nemcsak a fogalomtisztázás és az elméleti reflexiók számára adott lehetőséget, hanem utat nyitott különböző társadalomtudományi és történeti kutatási programok elfogadtatásához, sőt főáramba emeléséhez is. A panelbeszélgetés nemcsak a résztvevők nosztalgikus visszatekintésére nyújt alkalmat, hanem arra is, hogy megbeszéljük: a kapitalizmus útjára lépő magyar társadalomban
zajló társadalmi és gazdasági változások milyen kontextust biztosítottak a fogyasztáskutatás intézményüléséhez, beleértve nemcsak a kapcsolódó egyetemi kurzusok és programok elterjedését, hanem a piackutatás és a marketing felfutását is.
A beszélgetés résztvevői:
• Vörös Miklós kulturális antropológus, a MOME adjunktusa
• Kemény Vagyim szociológus, közgazdász